Заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
Охтирської міської ради в Сумській області
Граємо в ігри разом Спробуємо разом

Гра «Насос»

Мета. Вчити відчувати й розуміти один одного. Розвивати злагоджену роботу в парах.

Грають парами. Дорослий зображує великий надувний м’яч, дитина — насос, що надуває цей м’яч. «М’яч» стоїть, опустивши руки, на напівзігнутих ногах, руки     і     шия     розслаблені,     голова опущена. Дитина-«насос» починає закачувати повітря, робити різкі рухи руками, ніби натискає на насос. «М’яч» потроху надувається — дорослий потроху випрямляється, набирає повітря в щоки. Потім дорослий з дитиною міняються ролями.

Гра «Добра тварина»

Мета. Вчити відчувати один одного. Створити атмосферу довіри.

Учасники стають у коло й беруться за руки.

Ведучий (говорить). «Ми одна велика добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає!» Усі прислухаються, починають разом дихати: вдихнути – крок уперед, видихнути – крок назад (повторити декілька разів).

Гра «Аплодисменти по колу»

Мета. Розвивати чуття довіри, єдності, поваги до думки інших.

Ведучий. У нас дуже хороша група, кожен із вас заслуговує на аплодисменти. Ви стаєте у коло. Один із вас розпочинає: підходить до когось із дітей, дивиться йому в очі та дарує йому свої аплодисменти, з усіх сил плескаючи в долоні. Потім вони вдвох підходять до іншого учасника, стають перед ним та аплодують йому. Потім вже втрьох обирають наступного претендента на овації. Кожен раз той, кому аплодували, має право обрати наступного. Таким чином, гра продовжується, а овації стають все голоснішими й голоснішими.

Отак всі й отримали аплодисменти. Молодці!

Гра «Як ти!»

Мета.  Розвивати  впевненість в собі, зміцнення батьківських стосунків. Учасники    стоять   у   колі.    Кожен, дивлячись на свою матусю (батька) намагається вгадати й описати його настрій.

Гра «Дракон»

Мета. Розвивати відчуття єдності. Діти   і   батьки   шикуються   в   ряд, тримаючи за плечі один одного. Перший учасник — «голова», останній —   «хвіст». «Голова» повинна зловити «хвіст», «тіло» дракона нерозривне. Тільки-но «голова» зловила «хвіст» — вона сама стає «хвостом».

Гра «Сліпий поводир»

Мета. Зміцнення довірливих стосунків між батьками і дитиною. Діти з батьками стають у пари. Один —    «сліпий», інший — «поводир» — проводить сліпого через перешкоди. Потім міняються ролями. (Обговорення того, що відчували учасники).

Гра «Фея Любові»

Мета. Вчити дарувати свою любов іншим, зміцнення довірливих стосунків між учасниками гри.

Діти стають у коло та закривають очі. Ведучий пропонує згадати, що діти (дорослі) люблять понад усе на світі, а потім дає комусь із них чарівну Квітку Любові (будь-яку гарну квітку) та просить розповісти про те, що він згадав. Потім квітка передається по колу, і кожен розповідає про те, що він любить понад усе на світі.

Запропонуйте дітям уявити, що їхні розповіді почула Фея Любові та вирішила прилетіти до цієї кімнати. Діти повинні зустріти Фею Любові якимись подарунками. Діти діляться на пари і придумують, що саме подарують Феї Любові. Можна їм запропонувати:

—  сказати мовою любові кілька слів;

—   проспівати голосом любові якусь пісеньку;

— посміхнутись, обійняти одне одного тощо.

Гра «Чуйний колобок»

Мета. Закріпити правила поведінки чуйної людини. Розвивати уяву. Створити атмосферу довіри.

Обладнання. Колобок.

Обговорити з дітьми, що повинна робити чуйна людина (втішати, вислуховувати, допомагати в важку хвилину, поділитись тощо).

Всі стають у коло. Ведучий обходить гравців і вкладає до руки комусь одному маленький колобочок. Ця дитина – «Чуйний колобок».

Кожна дитина вигадує та розповідає «Колобку» про якусь важку ситуацію, у яку вона потрапила. «Колобок» повинен допомогти дітям знайти казковий вихід із тієї чи іншої ситуації. Після того, як «Колобок» допоможе комусь із дітей, ця дитина міняється з ним місцями, гра триває.

Гра «Щедрі зірочки»

Мета. Закріпити правила поведінки щедрої людини. Розвивати повагу до інших.

Усі діти – «щедрі зірочки». Під музику вони кружляють у зіркових хороводах. Музика обривається, всі «зірочки» завмирають. Вихователь торкається однієї з них, вона розповідає які подарунки та для кого приготувала. Тільки-но «зіронька» розповіла про свій подарунок, вона оживає та починає знову кружляти у зірковому хороводі. Гра триває доти, доки всі «зіроньки» не оживуть.

Гра «Птах Вдячності»

Мета. Закріпити поняття «вдячність». Розвивати спостережливість.

Попросіть дітей уявити, що на землю прилетів Птах Вдячності. Він залітає у вікно до тих, хто забув подякувати за щось своїм батькам, друзям, знайомим, та нагадує забудькам про це. Попросіть уявити, ніби Птах Вдячності залетів до них у вікно, та згадати всіх, кому забули подякувати, й подумки сказати їм: «Спасибі».

Гра «Чарівний клубочок»

Мета. Розвиток комунікативних навичок.

Обладнання. Клубок ниток. Гравці сидять у колі, передають один одному клубок ниток так, щоб у тих, хто вже тримав клубок, в руках залишилась нитка. Передаючи клубок, розповідають про те, що вони зараз відчувають, що хотіли б для себе або, що бажають іншим. Коли клубок повертається до ведучого, всі натягують спільну нитку, закривають очі, уявляючи, що всі вони складають єдине ціле, що кожен з них важлива частина цього цілого.

Гра «Малюнок на спині»

Мета. Формування адекватної самооцінки, розвиток тактильних відчуттів.

Гра в парах. Дорослий малює пальцями на спині дитини якусь геометричну фігуру (букву, цифру), дитина повинна вгадати ЇЇ. Потім вони міняються ролями.

Гра «Збирачі»

Мета. Розвиток комунікативних навичок.

Обладнання. Багато дрібних іграшок, магнітофон, запис енергійної музики.

Гравці розбиваються парами, беруться за руки. За сигналом кожна пара двома вільними руками повинна зібрати якомога більше іграшок. Кожна група на кінець гри підраховує кількість зібраних предметів.

Гра «Домалюй малюнок»

Мета. Розвиток уяви, дружніх взаємин.

Обладнання. Великий аркуш паперу, олівці.

Художник почав малювати з друзями малюнок. Уважно роздивіться його, поду­майте, що саме хотів зобразити худож­ник? Візьміть олівці, продовжуйте домаль­овувати, передаючи аркуш по колу друзям.

Гра «Один стільчик на двох»

Мета.      Розвиток      комунікативних навичок.

Обладнання. Стільчики за кількістю пар гравців. Грамзапис веселої музики.

Діти парами бігають під музику навколо стільчиків. Кількість стільчиків — за кількістю пар дітей. Коли перестане звучати музика, необхідно сісти на один стільчик.

Пари міняються партнерами. Гра продовжується до моменту, коли партнери повертаються до своїх перших пар.


Ігри на розвиток пам'яті Спробуємо разом


c:\documents and settings\administrator\рабочий стол\обои\321993581.jpg

    Пам'ять може бути зоровою, слуховою, емоційною, руховою. Для дошкільного віку найбільш розвиненою є мимовільна пам'ять. На початок навчання і на початку шкільного навчання переважає механічна пам'ять. Діти запам'ятовують матеріал за рахунок багатократних повторень. У завдання навчання школяра повинно входити формування осмисленої логічної пам'яті, яка покращується за рахунок опанування різних допоміжних засобів, прийомів і способів запам'ятовування і пригадування.

     Ряд завдань направлений на розвиток здатності утримувати в пам'яті задані інструкції. Подібну роботу слід проводити регулярно, оскільки часто причиною невиконання учбових завдань є "втрата" умови завдання, нездатність утримувати в пам'яті задані дії. Ці завдання формують також зосередженість, концентрацію і перемикання уваги, навик самоконтролю.

     Роботу з формування пам'яті доцільно проводити на неучбовому матеріалі в різних життєвих ситуаціях.

    Незалежно від того, хороша або погана у дитини пам'ять, перенавантажувати її шкідливо. 

Шафки

Матеріал: шафки, склеєні з 4 і більш сірникових коробок, дрібні предмети. Хід гри: Дорослий ховає іграшку в одну з коробок на очах у дитини. Потім шафка забирається на декілька секунд і показується знову. Дитину просять знайти іграшку.

Що зникло?

На столі розкладають декілька предметів або картинок. Дитя розглядує їх, потім відвертається. Дорослий прибирає один предмет. Дитя дивиться на предмети, що залишилися, і називає, що зникло.

Що змінилося?

На столі розкладають декілька іграшок. Дитині пропонують їх розгледіти і запам'ятати. Дитя відвертається, одну іграшку забирають (додають), або іграшки міняють місцями. Дитя відповідає, що змінилося.

Художник

Малюк грає роль художника. Він уважно розглядує того, кого малюватиме. Потім відвертається і дає його словесний портрет. Можна використовувати іграшки.

Запам'ятай і відтвори

Варіант 1. Дитині називають числа і просять їх відтворити. Кількість чисел у ряді поступовий зростає.

Варіант 2. Дитині називають слова і просять їх відтворити (від 4 до 10 слів).

Варіант 3. Дитині називають числа (слова) в довільному порядку, просять відтворити в зворотному порядку.

Пригадай і покажи

Дітям пропонується відтворити рух знайомих об'єктів (наприклад, птицю, яка махає крилами, клишоногого ведмедя, повзучу гусінь, настовбурченого півня і так далі).

Ланцюжок дій

Дитині пропонується ланцюжок дій, які необхідно виконати послідовно. Наприклад: "Підійди до шафи, візьми книгу для читання, поклади її на середину столу.

- Якщо дитині важко запам'ятати слова, які ви їй назвали, дайте їй папір і кольорові олівці. Запропонуйте до кожного слова зробити малюнок, який допоміг би потім пригадати ці слова.

Те ж саме можна зробити і при запам'ятовуванні фраз. Дитя саме вибирає, що і як буде малювати. Головне, щоб це допомогло потім пригадати прочитане.

Наприклад, називаєте сім фраз.

Хлопчикові холодно.

Дівчинка плаче.

Папа сердиться.

Бабуся відпочиває.

Мама читає.

Діти гуляють.

Пора спати.

До кожної фрази дитя робить малюнок (схему). Після цього запропонуйте малюку точно відтворити всі фрази. Якщо виникають труднощі, допоможіть підказкою.

Наступного дня знову попросіть дитину повторити фрази за допомогою його малюнків. Відзначте, чи допомагають йому малюнки. Якщо він згадує 6-7 фраз - дуже добре.

- Переказ. Якщо малюк не може переказати текст, прочитайте йому розповідь ще раз, але попросіть його звертати при цьому увагу на окремі специфічні деталі. Поставте йому питання: "Про що ця розповідь?" Спробуйте зв'язати прочитане з тим, що добре знайомо дитині, або з якоюсь аналогічною історією порівняйте ці історії (у чому схожість і відмінність). Відповідаючи на ваші питання, дитя мислить, узагальнює, порівнює, виражає свої думки в мові, проявляє активність.

Така бесіда значно активізує пам'ять і мислення дитини.

Попросіть дитину знову зробити переказ і ви переконаєтеся в тому, наскільки він став точним і осмисленим


Готуємось до школи весело Спробуємо разом
                                                                                         
ІГРИ 
ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЇХ БАТЬКІВ
 
  1. «Хто сховався?»
Гра на розвиток пам’яті та уваги.

Посадіть у ряд чотири – п'ять будь-яких іграшок і попросіть дитину уважно роздивитися їх. Потім попросіть малюка заплющити очі, а дорослий в цей час заховає  одну із іграшок. Спитайте у дитини, хто сховався ?
Згодом можна ускладнювати завдання: ховати по декілька іграшок, міняйте місцями їх і т.д. І кожного разу просіть малюка, щоб він говорив те, що помітив.

 
  1. «Смішні малюнки»
Гра на розвиток уваги.

Дошкільники дуже люблять знаходити відмінності на двох схожих між собою малюнках. Також дуже корисні для розвитку уваги малюнки, де художник «випадково» дещо переплутав. Такі малюнки можна намалювати самостійно. І чим смішнішими будуть малюнки, тим краще. Нехай дитина не тільки покаже невідповідності, але і пояснить, чому вона так вирішила.
 
  1. «Здогадайся, що приховано»
У цій грі дитина повинна вміти уявляти предмети за їх словесним описом та описувати різні предмети.
Заховайте якусь іграшку та опишіть її зовнішній вигляд, наприклад: «Жовтого кольору, дзьоб гострий» (курча). Якщо дитина здогадалася, віддайте їй іграшку. Потім дитина ховає предмет та описує його.

 
  1. «Назви сусідів» 
 Гра на розвиток лічби

У грі можуть брати участь двоє або більше дітей. Гравці стають у коло, один бере м’яч. Кидає його партнеру, називаючи число від 1 до 10. Той, хто впіймав м’яч, повинен назвати сусідні числа (на одне більше та на одне менше від названого.) Після цього він називає своє число і кидає м’яч далі
 
  1. «Упевнені пальчики»
Вправи на розвиток тонкої моторики руки та зорово-рухових координацій.

  • Змальовування графічних зразків (геометричних фігур та візерунків різної складності).

  • Обведення за контуром геометричних фігур різної складності з послідовним збільшенням радіуса обведення (по зовнішньому контуру) або його зменшення (обведення за внутрішнім контуром).

  • Вирізання фігури з паперу за контуром (плавно, не відриваючи ножиці від паперу).

  • Розфарбовування й штрихування (потрібно цьому заняттю надати загального ігрового мотиву, щоб дітям було цікаво).

  • Складання різних візерунків з мозаїки.

  • Пришивання гудзиків. Дошкільники дуже люблять таке заняття, воно надає їм відчуття дорослості і значущості.
  • Нанизування бісеру, намистинок або вермішелі. Це все повинно проходити в ігровій формі.
  1. «Ось який я спритний»
Вправи та ігри на розвиток великої моторики (сили, спритності, координації рухів)
 
  1. Ігри з м’ячем.

    • Ігри з резинкою.

    • Комплекс найрізноманітніших спортивних ігор та фізичних вправ.

    • Ігри типу «Мисливець»: влучити в ціль різними предметами (м’ячем, стрілами, кільцями і т.д.).
Шановні тата і мами!

    Всі ігрові вправи (представлені вище) бажано проводити в ігровій формі, адже період дошкілля – це період ігрової діяльності. Завдяки грі дитина засвоює норми життєдіяльності, вчиться спілкуватися, налагоджувати стосунки. У грі дитина краще запам ‘ятовує, зосереджується і усвідомлює.
   Використовуйте будь-які можливості, щоб приділити своєму малюкові хоч мінімум часу. Коли ви готуєте вечерю, - не женіть дитину з кухні. Нехай вона, сидячи за столом, малює, вирізає ножицями чи ліпить з пластиліну звірят.
   По дорозі в дитячий садок запропонуйте дитині називати предмети, які вона зустріне, певного кольору чи форми. Або попросіть малюка подумати і назвати, чим схожі і чим відрізняються їжак і кактус, вовк і собака, телевізор і комп’ютер і т.д.
Граючи, малеча буде отримувати задоволення і масу позитивних емоцій

Інтелектуальні ігри для дітей дошкільного віку Спробуємо разом Гра 1. Складання сюжетів за заданими словами
Ігрове завдання. Скласти якомога більше сюжетів, обов'язково використавши названі дорослим три слова, не зв'язані один з одним за змістом (наприклад, озеро, олівець, ведмідь). Відмінок слів можна змінювати, в пропозиціях можуть використовуватися й інші слова.
Відповіді можуть бути стандартними («Ведмідь втопив у озері олівець»); складними з виходом за межі 1 ситуації, позначеної трьома словами, і з введенням нових об'єктів («Хлопчик взяв олівець і намалював ведмедя, який купається в озері»); і творчими, що включають ці предмети в нестандартні зв'язку («Хлопчик, тонкий, як олівець, стояв біля озера, яке ревіло, як ведмідь»).

Гра 2. Пошук спільної ознаки.
Ігрове завдання. Назвати якомога більше спільних ознак двох предметів, зазначених дорослим (наприклад, тарілка і човен).
Відповіді можуть бути стандартними («Це речі, зроблені людиною»; «Вони мають глибину») і незвичайними, що дозволяють побачити знайомі предмети в новому світлі. Перемагає той, у кого список загальних ознак довшим.
Завдання дорослого - розподілити всі відповіді за ступенем суттєвості ознак,що розкриваються в зв'язках між предметами.

Гра 3. Виключення зайвого слова.
Ігрове завдання. Беруться три слова (наприклад, собака, помідор, сонце). Треба залишити два слова, що позначають предмети, в чомусь схожі між собою, і виключити третє, зайве слово, яке називає предмет, що не володіє загальними для перших двох предметів ознаками.
Завдання дорослого - стимулювати дітей до пошуку якомога більшого числа варіантів виключення зайвого слова, починаючи від лежачих на поверхні рішень (виключити слово «собака», так як і помідор, і сонце - круглі) і закінчуючи дещо несподіваними варіантами.

Гра 4. Способи використання предмета.
Ігрове завдання. Назвати якомога більше різних способів використання добре відомого дітям предмета, наприклад, книги. 

Гра 5. Загадка.
Ігрове завдання. Дати найбільш точне визначення знайомого предмета чи явища, яке обов'язково включало б всі його істотні ознаки, не називаючи сам предмет.
                                                                          

Розвиваємо логічне мислення Спробуємо разом      Навіщо логіка маленькій дитині, дошкільникові? - запитаєте Ви. Справа в тому, що на кожному віковому етапі створюється як би певний «поверх», на якому формуються психічні функції, важливі для переходу до наступного етапу. Таким чином, навички, уміння, придбані в дошкільний період, будуть служити фундаментом для одержання знань і розвитку здатностей у шкільному  віці. І найважливішою серед цих навичок є навичка логічного мислення, здатність «діяти в розумі». Дитині, що не опанувала прийомами логічного мислення, сутужніше буде даватися навчання - рішення завдань, виконання вправ зажадають більших витрат часу й сил. У результаті - втрата  інтересу до навчання. Опанувавши логічними операціями, дитина навчиться мислити ясно й чітко, зуміє в потрібний момент сконцентруватися на суті проблеми, переконати інших у своїй правоті. Отже, і процес навчання, і саме шкільне життя будуть приносити радість і задоволення.
     Пропонуємо до Вашої уваги кілька завдань, які можна виконати разом з малюком.

1. Заповни пусті клітинки (трикутники, фрукти).
2. Знайди зайвий предмет (тварину). Поясни свій вибір.
3. Продовжи візерунок.
4. Намалюй так само.



Заповни пусту клітинку.
    

Ігри з рахунковими паличками  розвивають не тільки тонкі рухи рук і просторові уявлення, але і творчу уяву. Під час цих ігор можна розвивати уявлення дитини про форму, кількості, кольорі. Пропонуються наступні завдання (для дітей 5 - 6 років):
· Викласти паркан, будинок, машину...;
· Порахувати кількість паличок в кожній фігурі;
· Назвати геометричні фігури, з яких складена фігура;
· Порахувати геометричні фігури, з яких складена загальна фігура (скільки трикутників? Квадратів?);
· Порахувати кути, що входять до фігури;
· Побудувати фігуру за зразком;
· Самому придумати і скласти фігуру.
Ігри з паличками можна супроводжувати читанням загадок, віршів, потешек, лічилок, які підходять за тематикою.


 

Готуємось до школи із задоволенням Спробуємо разом
     Шановні батьки! Використовуйте будь-які можливості, щоб приділити своєму малюкові хоч трішки часу. Коли готуєте вечерю, не проганяйте дитину з кухні. Нехай вона, сидячи за столом, малює, вирізає ножицями чи ліпить із пластиліну звірят.
     Ідучи в дитячий садок, запропонуйте дитині називати предмети, які вона побачить (певного кольору чи форми). Або попросіть малюка подумати і сказати, чим схожі, а чим відрізняються: їжак і кактус, вовк і собака, телевізор і комп'ютер тощо.
Граючись, малеча отримує задоволення і масу позитивних емоцій.

Гра «Жуки»
Ось жуки розправили крила і полеті­ли: «Ж-ж-ж» (діти бігають по кімнаті).
— Яку пісеньку співає жук? — запитує дорослий.
— Ж-ж-ж, — відповідають діти.
Давайте скажемо слово «жук» так, щоб почути пісеньку «ж-ж-жук» (діти охоче повторюють слово, «гудуть», вслухаються у пісеньку жука).

Гра на розвиток пам'яті та уваги «Хто сховався?»
Посадіть у ряд 4—5 будь-яких іграшок і попросіть дитину уважно роздивитися їх. Потім попросіть її заплющити очі, а в цей час  заховайте одну з іграшок. Спитайте у дитини, хто сховався?
Згодом можна ускладнювати завдання: ховати декілька іграшок, міняти їх місцями і т. д. І щоразу просіть малюка, щоб він говорив те, що помітив.

Гра на розвиток уваги «Смішні ма­люнки»
Дошкільники дуже люблять знаходити відмінності на двох схожих між собою малюнках. Також корисні для розвитку уваги малюнки, де художник «випадково» дещо переплутав. Такі малюнки можна намалювати самостійно. І що смішнішими будуть, то краще. Нехай дитина не тільки покаже невідповідності, але й пояснить, чому вона так вирішила.

Гра «Здогадайся, що приховано»
У цій грі дитина має вміти уявляти предмети за їхнім словесним описом та описувати різні предмети.
Заховайте якусь іграшку, потім опишіть її зовнішній вигляд, наприклад: «Жовтого кольору, дзьоб гострий» (курча). Якщо дитина здогадалася, віддайте їй іграшку. Потім дитина сама ховає предмет і описує його.
Грана розвиток уяви, творчого мислення «Чого на світі не буває?»
Запропонуйте дитині намалювати те, чого на світі не буває. Попросіть розповісти, що вона намалювала. Гра пройде веселіше, якщо ви також візьмете участь у малюванні.

Гра на розвиток навичок лічби «Назви сусідів»
У грі можуть брати участь двоє або більше дітей. Гравці стають у коло, один бере м'яч. Кидає його партнеру, називаючи число від 1 до 10. Той, хто впіймав м'яч, має назвати сусідні числа (на одне більше та на одне менше від названого). Після цього він називає своє число і кидає м'яч далі.

Вправи на розвиток тонкої моторики руки «Впевнені пальчики»
  • Змальовування графічних зразків (геометричних фігур та візерунків різної складності).
  • Обведення за контуром геометричних фігур різної складності з послідовним збільшенням радіуса
  • Обведення (за зовнішнім контуром) або його зменшення (обведення за внутрішнім контуром).
  • Вирізання фігури з паперу за контуром (плавно, не відриваючи ножиць від паперу).
  • Розфарбування та штрихування (потрібно цьому заняттю надати ігрової форми, щоб дітям було цікаво).
  • Складання різних візерунків із мозаїки.
  • Пришивання гудзиків. Дошкільники дуже люблять таке заняття, воно їм надає відчуття дорослості і значущості.
  • Нанизування бісеру, намистинок або вер­мішелі. Усе це має проходити в ігровій формі.
Вправи та ігри на розвиток великої мо­торики «Ось який я спритний»
  • Ігри з м'ячем.
  • Ігри з резинкою.
  • Комплекс різноманітних спортивних ігор та фізичних вправ.
Ігри типу «Мисливець» (влучання в ціль різними предметами — м'ячем, стрілами, кільцями тощо).