Заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
Охтирської міської ради в Сумській області
ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ "Як зацікавити дітей до читання" Батькам на замітку
Як спонукати дитину почати читати
 
Йоанна Ліндбек, шведська амбасадор з дитячого читання (є така посада у шведському королівстві) дала дуже практичне інтерв’ю газеті  “Даґенс ніхетер”. Ліндбек, чиїм обов’язком найперше є промоція читання серед дітей, підлітків і зацікавлених дорослих, дала 10 порад, як спонукати дитину (почати) читати.
#1
Читайте дитині вголос, навіть після того, як вона навчиться читати самостійно – якнайдовше, доки вам обом це до вподоби.
#2
Обговорюйте прочитане: що сподобалося? що було нудним? чому?
#3
Читайте самі – діти наслідують дорослих, а не роблять, що ті їм кажуть. Обговорюйте також і ті книжки, що ви читаєте для себе та як вони на вас впливають.
#4
На перших батьківських зборах поруште питання щодо читання на всіх уроках. Дітям необхідно читати з усіх предметів, а не лише на заняттях із рідної мови.
#5
Навідайтеся до бібліотеки: там є не тільки чимало різних книжок (не бійтеся спробувати щонайрізноманітніші!), а й найкращі у світі порадники – бібліотекарі.
#6
Читайте не лише художню літературу: спробуйте інші жанри, серії книжок, енциклопедії, будь-що, аби воно тільки було текстом. Бодай візьміть кулінарну книгу й приготуйте щось разом із дитиною.
#7
Скористайтеся методом підкупу: нехай обсяг кишенькових грошей, які дитина отримує щотижня, залежатиме від обсягу прочитаного чи півгодини читання «коштуватимуть» півгодини ігор.
#8
Ретельно вибирайте книжки для дитини: не тільки з того, що ви читали у дитинстві, а шукайте з-поміж свіжовиданих книжок, які є ближчими сьогоднішнім дітям. Зверніться по пораду до бібліотекаря, продавця у книгарні, стежте за рецензіями, відгуками і теле- чи радіопрограмами.
#9
Варто, щоб обоє батьків (часто) говорили про читання, лише тата чи мами не досить.
#10
Спробуйте книжки у різних формах – паперові, електронні книжки на мобільному телефоні або планшеті, аудіо книжки, слухайте читання книжок «з продовженням» по радіо. А також не пропускайте екранізації книжок, наприклад, «Голодні ігри»







 

Однакових дітей немає Батькам на замітку  
  • Як сміється ваше маля, так не сміється ніхто! Як воно їсть, розмовляє, бігає, пустує, жартує, так ніхто ніколи цього не робив. Навіть якщо воно, "як дві краплі води" схоже на тата, маму чи прадіда, когось із близьких чи далеких родичів, ваша дитина унікальна. Вона індивідуальна в усьому: в своїх бажаннях, мотивах, що визначають її поведінку, в тому, як вона любить своїх батьків.
  • Згодом розходження в індивідуально-психічних якостях дітей стають усе більшими: риси характеру, інтереси, схильності й здібності кожної дитини розвиваються по-різному. Іншої такої людини більше ніколи у світі не буде!
  • Розвиток ваших сина чи доньки багато в чому збігатиметься з установленими наукою загальними закономірностями розвитку дітей у сучасних умовах. Однак ваша дитина у своїх проявах багато в чому не відповідатиме узагальненій "типовій" дитині. Не кваптеся робити висновок, що вона гірша за "типових".
  • Не кваптеся із висновком, що вона багато в чому перевершує "типових". По-перше, ви можете просто помилятися щодо реальних особливостей вашого маляти — для цього потрібна ретельна діагностична перевірка психолога. По-друге, кожна дитина в різні вікові періоди розвивається з різним "пришвидшенням": одні випереджають однолітків, інші — відстають. Але цей рух у розвитку мінливий: "пришвидшення", що робить з маляти вундеркінда, може незабаром згаснути, а дитина зі, здавалося б, уповільненим розвитком раптом ніби пробуджується й дивує своїми досягненнями.
  • Ми не хотіли б, щоб у вас склалося хибне враження про те, що індивідуальність розвивається за рахунок лише вроджених особливості

Не принижуйте дитину Батькам на замітку Ніколи не знецінюйте своєї дитини! Не можна у гніві (навіть справедливому) заявляти їй: "Іди геть, я тебе не люблю!" По-перше, це неправда. По-друге, лишень уявіть собі, якого відчуття катастрофи й невимовного жаху зазнає ваша дитина тільки через те, що вам урвався терпець.
  • Не можна також казати малому, що він тупий, брехун, злодюжка, безвільний, нечесний, упертий віслюк тощо. Не вважайте, будь ласка, що приниження — дійовий засіб. Воно ще ніколи не давало позитивного результату.
  • "З  тебе нічого путнього не вийде" — типова образа гідності дитини. І який результат? Позбавлення перспективи, знецінення особистості не зміцнюють віри дитини у себе. Тільки батьківська любов і віра народжують оптимізм, бажання бути кращим, яке й підштовхує малюка до справдження батьківських очікувань.
  • Дитина завжди потребує емоційної підтримки, особливо батьківської. І коли ще зовсім маленька, і коли виросте — теж. Але на цьому початковому етапі батьки емоційно завжди з нею, завжди за неї, навіть коли вона дуже завинила.
  • "Не люблю!" — неправильно, протиприродне, небезпечно.
  • "Люблю, але ти мене так засмутив!" — правильно, природно, перспективно.
  • У першому випадку малий відреагує лементом, негативізмом. У другому буде страшенно засмучений і в нього з'явиться відповідальність за того, кого він засмутив через свої помилки. Саме цей шлях пробуджує і сором, і совість. Наше маля — вже особистість. Але на шляху до розвиненої дорослої особистості на нього чекає стільки випробувань!
  • Намагаючись не знижувати прагнення дитини до визнання, треба давати правильний напрямок розвитку цієї потреби. Саме тут варто звернутися до батьківської інтуїції, яка підкаже, як зробити так, щоб дитина за власним бажанням, свідомо прагнула подолати свої недоліки. Так, неправдивість, наприклад, виникає тоді, коли в малюка ще не сформовано потребу в правдивому ставленні до інших, коли чесність не стала якістю, що вивищує дитину в очах значущих для неї рідних і близьких людей.
 

Консультативні центри для батьків Батькам на замітку
Шановні батьки!!!
 
    На базі нашого дошкільного навчального закладу працюють консультативний центр для батьків або осіб, які їх замінюють, і дітей, які виховуються в умовах сім'ї та консультативний центр «Разом з мамою» для батьків дітей раннього віку.
    Основна мета консультативного центру — допомогти батькам грамотно оцінити розвиток дитини з урахуванням вікових особливостей і норм, надати необхідні рекомендації. У консультативному центрі батьки мають змогу отримати відповіді на свої запитання, розвіяти тривоги і сумніви, впевнитися у правильності своїх виховних дій або, зрозумівши їх хибність, скоригувати виховний процес у сім'ї.
    До роботи консультативного пункту, ми залучили педагогів і всіх фахівців дитячого садка: практичного психолога, вихователя-методиста, старшу медичну сестру, вихователів, музичного керівника, інструктора з фізкультури.
   У межах роботи консультативного пункту фахівці дошкільного закладу використовують різні форми взаємодії з батьками, зокрема:
  • індивідуальне консультування дорослих без присутності дитини;
  • консультування батьків у поєднанні з індивідуальними заняттями фахівця з дитиною;
  • використання ключових ситуацій зі створення умов для ігрової діяльності і виховання дітей усім'ї;
  • підгрупове консультування родин з однаковими емоційно-нейтральними проблемами;
  • відповіді на звернення батьків по телефону або електронною поштою.
Графік роботи консультативного центру «Разом з мамою»
 
 
 
Відповідальний фахівець
 
День тижня
 
 
Час прийому
 
1 Завідуюча Гончаренко М.В. Вівторок 15.00-18.00
2 Вихователь-методист Кулініч Л.І. П’ятниця 15.00-18.00
3 Медична сестра Мартишко Я.О. Середа 15.00-16.00
4 Інструктор з фізкультури Ткаченко Т.М. Четвер 16.30-17.00
5 Музичний керівник Масло Д.В. Середа 14.00-15.00
6 Практичний психолог Бойко І.Б. Четвер 14.00-17.00

Графік прийому фахівцями для надання індивідуальних консультацій
 
 
Відповідальний фахівець
 
Час прийому
Завідуюча ДНЗ Гончаренко М.В. Друга середа місяця
з 15.00 до 16.00
Вихователь-методист Кулініч Л.І. Щочетверга
з 15.00 до 16.00
Медична сестра  Мартишко Я.О. Другий  вівторок місяця
з 15.00 до 15.30
Інструктор з фізкультури  Ткаченко Т.М. Другий четвер місяця
з 14.00 до 15.00
Практичний психолог Бойко І.Б. Щочетверга
з 13.00 до 17.00
 
                                                                         
 
 

Комп'ютер - корисно чи шкідливо? Батькам на замітку    Сьогодні комп'ютером нікого не здивуєш. Це сучасне чудо техніки є доступним і дорослим, і дітям. Стало навіть модно, щоб у дитини комп'ютер з'явився якомога раніше, щоб малюк розвивався швидше. І разом із появою комп'ютерів миттєво виникли і наукові суперечки: корисно або шкідливо для дітей сидіння за комп'ютером?
 
   Одночасної відповіді, звісно ж, немає. Комп'ютерні ігри розвивають у дитини швидкість реакції, пам'ять й увагу. Щоб гратися в комп'ютерну гру, маляті необхідні посидючість, спритність. За допомогою таких ігор дійсно розвивається логічне мислення, дрібна моторика рук, зорово-моторна координація. Виконуючи веселі ігрові завдання, дитина вчиться аналітично мислити в нестандартній ситуації, класифікувати та узагальнювати поняття, прагнути до поставленої мети."Ну, хіба це погано?" - запитують батьки.
   Крім того, діти легко орієнтуються в комп'ютері, найчастіше почуваються і в житті упевненіше. Вони легко адаптуються до різних ситуацій.
   Часто саме комп'ютер допомогає залучити до занять дітей, яких важко посадити за звичайне читання або розв'язання задач. Тут вони потрапляють у гарну казку, де діють веселі й спритні герої. Наприкінці гри обов'язково похвалять малюка або навіть видадуть почесний диплом. Тут у дитини обов'язково що - небудь вийде і виникне "ситуація успіху", після цього захочеться ще погратися. Адже комп'ютерні розвивальні програми називаються "іграми", а зовсім не "заняттями".
   Так що ж, кожній дитині - по комп'ютеру? Як і в кожної проблеми, у цієї теж є дві сторони - погана та гарна. Якщо не дотримуватися режиму, а, просто кажучи, не обмежувати комп'ютерний час для дитини, то незабаром він із помічника перетвориться на вашого сімейного ворога. Лікарі-окулісти застерігають, що занадто тривале знаходження перед монітором комп'ютера може призвести - до зниження зору. Але найбільша небезпека - це виникнення стійкоїкомп'ютерної залежності. Весь свій вільний час дитина проводить перед комп'ютером. Вона грається будь-якої вільної хвилини. Для батьків така поведінка повинна стати тривожним сигналом. Чому малюк віддає перевагу віртуальному життю? Можливо, якісь життєві обставини стали для нього дискомфортними? А можливо, останнім часом йому бракує вашої уваги, і він у такий спосіб вирішив поповнити його дефіцит?
   Комп'ютерна залежність, дійсно, виникає не раптом. Спочатку дитина грається заради інтересу. Потім поступово вона втягується в гру, дізнається правила, стає успішною. Потім настає час для ігор на гроші, а таких в Інтернеті чимало. Якщо батьки забороняють їй гратися вдома; то дитина знаходить можливості та йде до ігрового салону або комп'ютерного клубу.
   Тому, купуючи комп'ютер, відразу продумайте, у якому режимі ваша дитина зможе ним користуватися. Уважно поставтеся до вибору комп'ютерних ігор. Вони повинні відповідати віку дитини й не мати агресивних настроїв.
   Як тільки ви помітили, що в дитини зник інтерес до реального спілкування, вона довго просиджує за комп'ютером, настав час бити на спалах. Краще не доводити ситуацію до безвиході.
 
Як зробити так, щоб комп'ютер не заподіював шкоди, а був корисним?
 
*    Обмежте час, протягом якого дитина сидить за комп'ютером.
*    Ретельно добирайте комп'ютерні ігри, для початку спробуйте "пройти" їх самостійно.
*    Не купуйте дитині ігри, в яких є агресія, насильство.
*    Пояснюйте дитині, що комп'ютер, здебільшого повинен використовуватися не заради гри, а для справи.
*     Не ставте комп'ютер у дитячій кімнаті. Це призводить до безконтрольного його використання.

Корисна інформація Батькам на замітку      Час летить дуже швидко, і скоро ваша дитина стане першокласником. Чи готовий він до школи? Який обсяг знань до цього часу повинен бути у дошкільника? Що важливіше: знання або психологічна готовність? Питань - море! 
     Всі діти дошкільнята різні. Одні ходять у дитячий сад, вивчають там букви, цифри, відвідують заняття у логопеда і психолога. Інші ніколи в саду не бували, а коло спілкування обмежений батьками і дітьми їх знайомих. Треті, не відвідуючи дитячий садок, встигають займатися в різних центрах раннього розвитку, гуртках і секціях. До якої з цих категорій не ставився б ваша дитина, якщо до школи залишається не менше півроку, то все можна виправити! 
Психологічний аспект 
     Рекомендації психологів батькам дошкільнят дуже часто зводяться до того, що головні критерії готовність до школи - це вміння концентрувати увагу більше 30 хвилин, а також посидючість. Якщо в дитячому саду діти знайомі з правилами поведінки під час занять, то для діток, які не відвідують дошкільні установи, просидіти за партою більше 15-20 хвилин - це важке випробування. Навіть сама цікава тема не здатна утримати увагу дошкільника більше 10-15 хвилин. Краще рішення - відвідування груп короткочасного перебування в школі. На жаль, такі групи є не в кожній школі. Якщо у вас немає можливості записати дитину в центр раннього розвитку, то влаштовуйте галасливі уроки вдома. Доручіть дитині, наприклад, намалювати малюнок, але постарайтеся зробити так, щоб під час малювання він не відволікався і сидів на одному місці. Ще одна порада батькам дошкільнят: під час занять вдома намагайтеся робити так, щоб дитина виконував те, що ви йому доручили, а не те, що хоче він. Тобто, хай малює дерево, як ви сказали, а не машинку або сонце. 
Не варто забувати про те, що спеціальної освіти більшість мам не мають, тому багато речей, необхідні для підготовки до школи, можуть бути упущені. 
Важливі вміння 
     Ці якості для дошкільника не менш важливими, ніж знання літер та цифр. Дитина повинна вміти обслуговувати самого себе: зачісуватися, одягатися, звертатися за порадами до дорослих. Крім того, в такому віці діти володіють інформацією про місце свого проживання, прізвища, імена батьків, місце їх роботи, пори року, віку. 
Перед школою батьки повинні подбати про розвиток пам'яті дитини . Такі «тренування» краще проводити у формі захоплюючих ігор. Вважайте на прогулянці птахів, людей, звертайте уваги на кольори автомобілів, а вдома, після прогулянки, запитайте дитину, скільки білих автомобілів, наприклад, він бачив. Читання і запам'ятовування віршів - це чудово, а якщо дитина їх знає напам'ять чимало, попросіть розповісти віршик на конкретну тему (про маму, про друзів і тд.). 
     У пам'ятці для батьків дошкільнят слід приділити увагу і розвитку логіки дитини. Для цього можна використовувати ряд картинок або фігурок, де один-два елементи будуть зайвими (овоч серед фруктівчи жива істота серед предметів). 
Поради батькам дошкільнят
Якщо підсумувати, корисна інформація для батьків дошкільнят полягає в наступному: 
  •  тренуйте пам'ять, увагу дитини;
  •  приділяйте увагу розвитку логіки, моторики, сприйняття і посидючості;
  •  використовуйте загальні розвиваючі вправи;
  •  проводите заняття в ігровій формі.
  • І пам'ятайте, головне правило для батьків дошкільнят полягає в тому, щоб прищепити дитині інтерес до отримання нових знань, навчити її не боятися поганих оцінок і знаходити спільну мову з однокласниками, адже для вас він завжди був і буде найкращим і коханим!

Підготовка дитини до школи (рекомедації батькам) Батькам на замітку 1.     Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу, шкільне життя. Спрямовуйте дитину на серйозне ставлення до навчання.
2.     Не приховуйте труднощів, які чекають малюка у школі, але формуйте у нього впевненість у їх подоланні.
3.     Частіше звертайте увагу дитини на її зовнішній вигляд, хороші вчинки школярів.
4.     Навчіть сина чи дочку найпростіших навичок самообслуговування (вмиватися, чистити зуби, одягатися, доглядати одяг, акуратно їсти).
5.     Привчіть дитину лягати спати та вставати у певний час (лягати спати не пізніше дев'ятій годині вечора, вставати о сьомій годині ранку).
6.     Заохочуйте малюка до малювання кольоровими олівцями, письма ручкою (написання паличок, кружечків, квадратиків).
7.     прищеплюйте дитині дбайливе ставлення до книжок, олівців, зошитів, фломастерів. Навчіть їх правильно гортати сторінки.
8.     Не стримуйте інтерес до навчання, заохочуйте малюка до набуття знань, обміну враженнями від почутого, побаченого.
9.     У будь – якій конфліктній ситуації не принижуйте гідності дитини, прагніть заохотити її до самовдосконалення.
10.   Завжди прагніть  підтримувати вихователя, вчителя, не критикуйте його в присутності дитини.
 

Поради з підготовки руки дитини до письма Батькам на замітку
     З метою полегшення навчання письму дітей в 1 класі слід проводити підготовку руки дитини до письма.
Завдання цієї підготовки полягають у:
1) відпрацюванні гігієнічних і технічних правил, зокрема вміння правильно сидіти за партою, тримати ручку, зошит, олівець;
2) орієнтуватись на сторінці зошита;
3) знаходити потрібну стрічку, верхню і нижню лінійки, похилу;
4) проводити лінії схожі на елементи букв;
5) графічно зображати (обводити) різні фігури.
Батькам слід пам'ятати про велике значення умов, в яких вони навчають дитину писати. Крім загальних умов (освітлення, температура в кімнаті, відповідні меблі) слід звернути увагу на обладнання: олівець, ручку, зошит.
 Паста повинна бути темно-фіолетового, або синього кольору. Ручка повинна бути відповідної товщини (8 мм) і довжини (11-12 мм).
      Особлива вимога - навчати дітей правильно сидіти за столом. Ноги слід ставити на підлогу, спина пряма, хребет не викривлений; очі від зошита знаходяться на відстані 30-35 см; голова нахилена трохи вперед; плечі горизонтальні; руки лежать на столі, лікті ледь звисають, щоб права рука вільно рухалась на письмі. Зошит повинен лежати похило (вліво), кут нахилу нижнього кінця сторінки по відношенню до лінії стола чи парти дорівнює приблизно 25°, нижній лівий кут сторінки, на якій пише дитина, розміщується навпроти середини грудей, поступово заповнюючи сторінку, дитина лівою рукою посуває зошит вліво.
     Підготовку руки дитини до письма слід починати досить рано. Перші спроби доцільно робити у 3-4 роки. Це довільне штрихування малюнків.
Діти 4-5 років розфарбовування можуть проводити у вигляді штрихування прямими вертикальними і горизонтальними лініями, похилими лініями.
Правильне письмо - запорука успішного навчання загалом і розвитком мовлення, зокрема.     
     Важливо насамперед сформувати в дитини активну позицію щодо цієї діяльності. А це непросте завдання.
Досить відомим є той факт, що процес оволодіння дитиною дошкільного віку письмом пов'язаний зі значними труднощами. У процесі оволодіння механізмом письма великого значення набуває цілеспрямована робота, яка охоплює багатоаспектні найрізноманітніші вправи. 
Готуючи дитину до письма, слід насамперед подбати про розвиток дрібних м'язів пальців, кисті руки, передпліччя та окоміру.
     Особлива увага - формування правильного положення кисті руки. У дошкільнят зазвичай недостатньо розвинена координація, рухи кистей рук неузгоджені з рухами передпліччя , через що дитина часто змінює положення руки й зошита. Якщо дошкільник не навчиться правильно тримати кисть і правильно розташовувати зошит, на поверхні стола, він у майбутньому писатиме літери з порушеним нахилом - занадто вліво чи вправо.
     Відомо, що розвиток інтелектуальних здібностей, в тому числі і мови, тісно пов'язані з розвитком дрібної моторики руки. Тому важливо приділяти більше уваги виконанню графічних вправ, розфарбовуванню, штрихуванню, ліпленню з пластеліну, аплікації, грі з мозаїкою і дрібним конструктором. Все це допоможе уникнути труднощів в оволодінні навиками письма.
     Займаючись з дитиною, не забудьте пояснити завдання і перевірити його виконання. Якщо ви зможете щоденно приділити дитині декілька хвилин, то труднощі в оволодінні письмом будуть подолані.

Поради батькам щодо правильної організації відпочинку дітей Батькам на замітку      Загальна стратегія відпочинку — зміна діяльності, зняття втоми за певний проміжок часу, позитивні емоції. Організовуючи відпочинок дитини, зверніть увагу на такі моменти:
1. Відпочинок між заняттями в школі. Відпочинок між заняттями в школі та приготуванням домашніх завдань дітям потрібен, адже в школі вони витримують велике розумове і фізичне навантаження.
 
2. Сон. У системі відпочинку дитини найважливіше місце посідає повноцінний сон. Це поняття складається з достатньої тривалості і глибини сну, дотримання певних гігієнічних умов.
 
3. Скільки необхідно спати дитині? тЗ життєвого досвіду добре відомо: чим молодша людина, тим більше вона спить. Сон потрібен для нормального функціонування організму. Гігієністи пропонують такі норми сну. Зменшення тривалості сну в дітей 6-7 років призводить до порушень у центральній нервовій системі. Діти стають млявими, важко сприймають навчальний матеріал, а інколи навпаки, збуджуються, капризують. При збільшенні тривалості сну до рекомендованої норми ці негативні явища зникають. Глибина сну залежить від умов, у яких дитина спить. Рекомендується вкладати її в один і той же час та дотримувати "ритуалу сну". Якщо дитина погано засинає, батьки повинні з'ясувати причину та усунути її, заспокоїти дитину, запевнивши її, що вона обов'язково засне, якщо мовчки буде повторювати: "Я обов'язково засну". Або запропонувати старий спосіб - порахувати до 20, 50, 100. Якщо ж ці поради не допомагають, треба звернутися до педіатра.
 
4. Відпочинок у вихідний день. Він допоможе усунути 4 "дефіцити": руху, свіжого повітря, спілкування з природою та батьками. Зніме втому за тиждень.
 Одноденний туристичний похід, прогулянка до лісу, річки, збирання грибів та ягід, сімейний похід на лижах - це найкраще, що можна порадити на вихідний. За несприятливих погодних умов добре відвідати музей, театр, зайнятися рукоділлям, почитати книгу.
 
5. Канікули. Їх радимо спланувати так, щоб вистачило часу на чотири справи:
-    активний відпочинок на свіжому повітрі;
-    допомога родині та участь у суспільно корисних справах;
-    читання книжок;
-    розваги.
Діти можуть підніматися вранці на 1-1,5 години пізніше, але лягати не пізніше 21.00.
 
Раціональне чергування навчальних занять та відпочинку, дотримання гігієнічних рекомендацій допоможе зберегти працездатність дитини та її здоров'я.
 

Поради батькам щодо обладнання робочого місця першокласника Батькам на замітку      Для учня бажано виділити окрему кімнату. Стіл ставлять так, щоб світло падало зліва. Праворуч від стола розміщують етажерку або полиці для книжок. Меблі повинні відповідати зросту школяра. Висота стільця має бути такою, щоб нога всією ступнею торкалася підлоги, висота стола — 55—65 см. Якщо в сім'ї двоє дітей,  кожній дитині необхідно мати постійне робоче місце. Раціонально обладнаний куточок сприяє зосередженості, а звичка підтримувати в ньому порядок виховує почуття відповідальності.
 
Важливим є забезпечення правильної пози під час сидіння.Відстань від очей до предметів, які він розглядає, має становити 30-35см. Книги піднімають за допомогою підставки.
 
Важливо привчати дитину підтримувати на робочому місці порядок. Кожна річ повинна мати своє місце.
 
Як домогтися виконання дітьми згаданих вище вимог? Не шкодуючи часу, привчайте малюка виконувати те, що ви вимагаєте. З другого боку, важливо похвалити дитину за кожен, навіть незначний успіх: "Ти сьогодні значно краще тримаєш ручку і не сутулишся. Молодець!"
 

1 2