Заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
Охтирської міської ради в Сумській області
ВИГОТОВЛЕННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ВЛАСНОРУЧ
           Що може бути цікавішим для дітей, аніж власноруч створити музичний інструмент, вигадати для нього назву, заграти на цьому інструменті мелодію чи відтворити на ньому ритмічний малюнок? Тим паче, коли змайструвати такий інструмент досить просто. Адже як матеріали можна використати звичайні побутові предмети — склянки, пляшечки, крупи, монетки тощо. І якщо до цього захопливого процесу залучити ще й батьків — ентузіазм дітей перевершить усі сподівання.
           Дітям дуже подобаються шумові музичніінструменти, виготовлені з природного матеріалу, які виготови­ли дорослі або вони самі.
Батьки з дітьми можуть самі робити різні звучні іграшки та еле­ментарні музичні інструменти, використовуючи для цього дерев'яні брусочки, паперові та поліетиленові пакети, коробочки, наповнені піском, дрібними камінчиками, горохом тощо.
Так, пластмасові яйця з-під «кіндер-сюрпризів», балончики з-під мильних бульбашок, металеві баночки з-під кави, шоколадних напоїв можуть замінити маракас, якщо всередину покласти крупу, зернята кукурудзи, дрібні горішки, гвинтики тощо. Музичний ін­струмент, який замінить румбу, можна виготовити з металевих кри­шечок з-під напоїв. Для цього в кришечках треба зробити дірочку, нанизати на велосипедні чи в'язальні спиці, закріпивши їх угорі та знизу. Чудовий звук, який нагадує стукіт дерев'яних ложок, можна видобути постукуванням будівельними кубиками. Дзвін криштале­вих склянок замінить звучання дзвіночків, а барабаном може стати великий дерев'яний куб. Якщо підвісити на мотузку великий цвях і вдарити по ньому іншим цвяхом, вийде звук, як у металофона. А підвісивши на П-подібній або круглій рамці кілька цвяхів різної довжини й товщини, можна також імітувати звучання металофона. Своєрідним ксилофоном можуть бути кілька скляних пляшок, напов­нених водою на різному рівні, або склянки з водою, теж наповне­ні по-різному. Вдаряти треба тихенько металевим предметом або дерев'яною паличкою.
          Дітям подобається грати на картонних коробочках із-під кефі­ру, у які насипано квасолю або горох. Цей звук нагадує звук бряз­кальця.
Наклавши на велику чашку цупкий папір (крафт) і міцнообв'язавши його навкруг чашки грубою ниткою, можна змайстру­вати простенький бубон. А дерев'яні й металеві ложки, кришки з-під каструль і самі каструлі, дерев'яні дощечки для нарізання ово­чів, качалка, теж можуть бути ударними інструментами. Головне — чітко й ритмічно грати ними так, щоб підтримувати мелодію, а не заважати їй. Приємний шумовий звук можна одержати, виготовив­ши гітару. Для цього на коробку або невеликий ящик треба натяг­нути якнайбільше гумок і закріпити їх, а посередині вирізати дірку. Тамбурин виготовляємо з кришечок від пляшок і гудзиків, які при­кріплюємо на коротких нитках до кришки від банки. Флейту ви­готовити дуже просто з трубочки із картону, один кінець якої за­криваємо пергаментним папером і гумовим кільцем. Потім на одній лінії прорізаємо три або чотири дірочки й легенько дмухаємо в тру­бочку.
            А барабан можна виготовити з порожньої пластикової банки з кришкою або з відра з кришкою. Спочатку кришку треба заклеї­ти тканиною або фольгою, а потім прикріпити до каструлі чи відра скотчем. Якщо обтягнути банку чи відро старою шкірою або церат- кою, звук відрізнятиметься. А грати на цьому «барабані» діти самі вирішують чим (паличками, старими пензликами, ложками або пальцями).
            Із банок можна виготовити не лише тріскачки, а й лютні. Цей музичний інструмент за своїм звучанням нагадує український на­родний інструмент «бугай». Щоб виготовити лютні, спочатку треба вирізати гострим ножем всередині кришки банки дірку, потім над­пиляти дерев'яний брусочок до половини товщини, відступивши від краю 2 — 3 см, щоб його можна було закріпити на банці. Петлю за­горнути в протилежний кінець бруска. У центрі банки треба протяг­нути шнур із великим вузлом на кінці, а другий кінець прив'язати до петлі так, щоб шнур натягнувся.
            Граючи на саморобних музичних інструментах, батькам варто разом із дітьми уважно прислуховуватися до звучання й добирати слова, щоб дати образну характеристику кожному звуку (дзвінкий, світлий, м'який, глухий, темний тощо) — це сприятиме розвитку тембрального слухуне лише дітей, а й батьків.
        


Коментарі:


Ім’я: