Про рекомендації щодо організації
в дошкільному навчальному закладі Консультативного центру
"Разом з мамою" /для дітей раннього віку/
Відповідно до пункту 5 статті 9 Закону України «Про дошкільну освіту» за бажанням батьків або осіб, які їх заміняють, дитина може здобувати дошкільну освіту в сім’ї.
Відсутність у батьків певних психолого-педагогічних знань та умінь може призвести до неадекватної оцінки можливостей власної дитини. Так, багато батьків завищують вимоги до дитини, орієнтуючись на раннє навчання і розвиток. Якщо дитина з огляду на свої вікові та індивідуальні особливості не здатна засвоїти ту «програму», що склали для неї дорослі, то у батьків може виникнути тривога щодо її розвитку. У той самий час деякі батьки схильні вважати свою дитину маленькою і безпорадною тривалий час, що також призводить до негативних результатів у розвитку.
Актуальним є питання надання допомоги в соціалізації дітей. Основною перевагою дошкільного закладу є те, що дитина має змогу спілкуватися з однолітками. Проте коло спілкування багатьох «домашніх» дітей обмежене батьками та родичами. З однолітками такі діти часто спілкуватися просто не вміють. Також спілкування з незнайомими дорослими може викликати занепокоєння та стати для них заскладним.
Консультативний центр «Разом з мамою» (далі – Консультативний центр) покликаний надавати психолого-педагогічну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, у вихованні та розвитку дітей раннього віку (від 1 до 3 років), які не відвідують дошкільний навчальний заклад постійно.
Консультативний центр є однією з альтернативних форм надання дошкільної освіти.
Консультативний центр є структурною одиницею дошкільного навчального закладу, що забезпечує реалізацію прав дитини на отримання якісного дошкільного виховання, охорону життя, зміцнення здоров'я, фізичний та психічний розвиток згідно з віком, керуючись при цьому Законом України «Про дошкільну освіту», Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305, Статутом дошкільного навчального закладу, іншими нормативними актами з питань освіти та соціального захисту дітей.
Метою створення Консультативного центру є:
забезпечення єдиних вимог у наступності сімейного і суспільного виховання;
підтримка різнобічного розвитку дітей, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють;
надання методичної і консультативної допомоги сім’ям, включення батьків у процес виховання, розвитку дитини.
Головними завданнями Консультативного центру є:
надання всебічної допомоги сім’ї у розвитку, вихованні та навчанні дітей, відповідно до їх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб;
сприяння соціалізації та полегшення адаптаційного періоду дітей;
забезпечення взаємодії між дошкільним навчальним закладом та іншими організаціями соціальної та медичної підтримки дітей і батьків або осіб, які їх замінюють.
Основними формами діяльності Консультативного центру є:
організація індивідуальних та групових консультацій і занять для дітей разом із батьками або особами, які їх замінюють;
організація заочного консультування (листування, в телефонному режимі, веб-сайт дошкільного навчального закладу тощо);
організація лекторіїв, теоретичних і практичних семінарів тощо.
Консультативний центр може надавати допомогу батькам або особам, які їх замінюють, з питань:
соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
вікових, психофізіологічних особливостей розвитку дитини;
профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дитини дошкільного віку;
організації ігрової діяльності;
організації харчування дитини вдома;
створення умов для загартування і оздоровлення дітей;
соціального захисту дитини (із різних категорій сімей).
Робота з дітьми та батьками або особами, які їх замінюють, в Консультативному центрі організовуються у підгрупах та (або) індивідуально і залежить від запитів батьків, складності проблеми, з якою вони звернулися, особливостей розвитку дитини тощо.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, здійснюється одним або одночасно декількома спеціалістами Консультаційного центру: вихователем, практичним психологом, учителем-логопедом, медичним працівником, іншими фахівцями. Безпосереднє керівництво Консультативним центром здійснює керівник навчального закладу, який визначає кількість фахівців, залучених до роботи в центрі.
Для чіткої організації діяльності в Консультативному центрі має бути в наявності наступна документація:
журнал реєстрації звернень;
графік роботи, затверджений керівником дошкільного навчального закладу, на базі якого функціонує центр;
план роботи (з аналізом за минулий рік), затверджений керівником методичної служби місцевого органа управління освітою.
Для зручності батьків графік роботи Консультативного центру має передбачати робочий час у ранкові та вечірні години (не менше двох днів на тиждень).
У Консультативному центрі батьки мають отримати відповіді на свої запитання, впевнитися у правильності своїх виховних дій або, зрозумівши їх хибність, скоригувати виховний процес у сім'ї. При цьому дуже важливими є грамотний, компетентний підхід та фахова майстерність працівників консультативного центру.
Основне завдання Консультативного центру – допомогти батькам грамотно оцінити розвиток дитини з урахуванням вікових особливостей і норм та надати необхідні рекомендації. Фахівці центру повинні допомогти дитині відчути себе членом дитячого співтовариства, зрозуміти, що життя в суспільстві пов'язане з виконанням низки правил, з урахуванням думки інших, повагою до їхніх прав. Усе це є важливими складовими подальшого повноцінного розпитку дитини.
Перед фахівцями стоїть завдання здійснювати профілактику можливих порушень у розвитку дітей, а також порушень здоров'я дитини як фізичного, так і психічного.
Таким чином, Консультативний центр і його фахівці мають виступати сполучною ланкою між родиною та соціальними, медичними, службами, метою яких є допомога і підтримка сімей із дітьми.
Просимо зміст цього листа довести до відома керівників дошкільних навчальних закладів та забезпечити виконання до 01.09.2014.
Графік роботи
консультативного центру «Разом з мамою»
№
|
Відповідальний фахівець |
День тижня
|
Час прийому
|
1 |
Директор Гончаренко М.В. |
Вівторок |
15.00-17.00 |
2 |
Вихователь-методист Кулініч Л.І. |
П’ятниця |
14.00-16.00 |
3 |
Медична сестра Горбацька Н. В. |
Понеділок |
15.00-16.00 |
4 |
Інструктор з фізкультури Ткаченко Т.М. |
Середа |
16.30-17.00 |
5 |
Музичний керівник Масло Д.В. |
Четвер |
14.00-15.00 |
6 |
Практичний психолог Бойко І.Б. |
Четвер |
14.00-17.00 |
План роботи консультативного центру
«Разом з мамою» для дітей раннього віку
на базі ДНЗ «Ластівка»
№
|
Тема консультації |
Дата проведення та час |
Форма проведення
|
Відповідальний
фахівець |
|
1 |
Що зробити, щоб дитина хотіла відвідувати дитячий заклад |
01.09
|
консультація
|
Директор |
|
2 |
Як спілкуватися з дитиною раннього віку |
11.09
|
консультація
|
Вихов.- методист
|
|
3 |
Заспівайте дитині колискову |
10.09 |
консультація
|
Музичний керівник |
|
4 |
Адаптація дітей третього року життя до умов ДНЗ |
10.09 |
семінар-практикум |
Практичний психолог |
|
5 |
Упровадження розпорядку дня та санітарно-гігієнічного режиму вдома |
07.09 |
консультація
|
Медична сестра
|
|
6 |
Фізіологічне значення гімнастики та масажу в ранньому віці» |
16.09 |
перегляд
|
Інст-р фізкультури
|
|
7 |
Сучасні підходи щодо планування роботи в групах раннього віку |
22.09 |
консультація
|
Директор |
|
8 |
Які і як читати книги дітям від 1 до 3 років |
25.09
|
консультація |
Вихов.- методист |
|
9 |
Режим харчування дітей вдома |
07.10 |
консультація |
Медична сестра |
|
10 |
Чому виникають дитячі капризи |
07.10
|
рекомендації |
Практичний психолог |
|
11 |
Загартування дітей раннього віку |
14.10 |
поради
|
Інст-р фізкультури |
|
12 |
Музика формує духовний світ дитини |
28.10
|
консультація
|
Музичний керівник
|
|
13 |
Розвиток дрібної
моторики рук |
06.10
|
консультація
|
Директор |
|
14 |
Значення іграшки в процесі розвитку дітей раннього віку |
09.10 |
семінар-практикум |
Вихов.-методист
|
15 |
Організація харчування дітей вдома |
19.10 |
консультація |
Медична сестра |
16 |
Охорона дитячого голосу |
12.11 |
консультація |
Музичний керівник
|
17 |
Збереження фізичного та психічного здоров’я малюка – головна умова його повноцінного розвитку |
11.11 |
семінар-практикум |
Інст-р фізкультури
|
18 |
Батькам про значення дрібної моторики рук |
13.11
|
педагогічний тренінг |
Директор |
19 |
«Як привчати дитину до порядку і самостійності?» |
13.11
|
консультація
|
Вихов.-методист
|
20 |
Прищеплення культурно-гігієнічних навичок у дітей раннього віку |
23.11 |
консультація
|
Медична сестра
|
21 |
«Криза 3-х років» |
12.11 |
консультація
|
Практичний
психолог |
22 |
Охорона дитячого голосу |
12.11 |
консультація |
Музичний керівник |
23 |
Формування здорового способу життя у дітей |
25.11 |
консультація
|
Інст-р фізкультури
|
24 |
Розвиваємо руку дитини разом |
01.12 |
тренінг |
Директор |
25 |
Роль батька і матері у вихованні дитини раннього віку |
11.12 |
консультація |
Вихов.-методист
|
26 |
Нормативно-правова база організації харчування |
14.12 |
консультація |
Медична сестра
|
27 |
Вчимо діяти з предметами |
17.12 |
практикум |
Практичний
психолог |
28 |
Музичне виховання в сім’ї |
17.12 |
консультація |
Музичний керівник |
29 |
Головне багатство сім’ї – здорова дитина |
12.12 |
консультація |
Інст-р фізкультури
|
30 |
Розвиваємо художні здібності дітей |
17.12 |
консультація |
Директор |
31 |
Роль батька у вихованні дитини |
25.12 |
ділова гра |
Вихов.-методист
|
32 |
Виховуємо самостійність у малюків |
24.12 |
семінар практикум |
Практичний психолог |
33 |
Як починати слухати музику з дитиною раннього віку |
21.01 |
консультація
|
Музичний керівник
|
34 |
Дитячі страхи – як їх подолати |
21.01 |
консультація |
Практичний психолог |
35 |
Вітаміни в зимовий період |
18.01 |
поради |
Медична сестра |
36 |
Поради батькам щодо фізичного розвитку дитини |
19.01 |
поради |
Інст-р фізкультури
|
37 |
Вікові та психологічні особливості дітей раннього віку |
12.01 |
консультація |
Директор |
38 |
Особливості формування у малюка соціальної поведінки та культури спілкування з дорослими та однолітками |
15.01 |
консультація |
Вихов.-методист
|
39 |
Загартуння дітей раннього віку |
08.02 |
рекомендації |
Медична сестра
|
40 |
Соціалізація дитини дошкільного віку |
02.02 |
консультація |
Директор |
41 |
Музично-пальчикові ігри для розвитку творчого потенціалу |
11.02 |
консультація |
Музичний керівник
|
42 |
Заняття як форма організації фізкультурно-оздоровчої роботи |
17.02 |
диспут |
Інст-р фізкультури
|
43 |
Санітарно-гігієнічні вимоги до постачання продуктів харчування |
25.02 |
лекторій |
Медична сестра
|
44 |
Художня література і діти |
12.02 |
вікторина |
Вихов.-методист
|
45 |
Як одягати дитину? |
22.02 |
поради |
Медична сестра
|
46 |
Емоційний розвиток дитини |
18.02 |
семінар |
Практичний психолог |
47 |
Як розвивати музичні здібності дитини |
07.03 |
консультація |
Музичний керівник |
48 |
Інноваційні оздоровчі технології та методики |
17.03 |
лекторій |
Інст-р фізкультури
|
49 |
Організація контролю в групах раннього віку |
09.03 |
доповідь |
Директор |
50 |
Розвиток мовлення дітей третього року життя |
12.03 |
семінар-практикум |
Вихов.-методист |
51 |
Якщо дитина часто хворіє |
22.03 |
поради |
Медична сестра |
52 |
Кожен від природи музикальний |
18.03 |
консультація |
Музичний керівник |
53 |
Профілактичні інгаляції |
29.03 |
поради |
Медична сестра
|
54 |
Роль батька і матері у вихованні дітей 3-го року життя |
25.03 |
рекомендації |
Практичний психолог |
55 |
Трудові навички у дітей раннього віку |
29.03 |
поради |
Інст-р фізкультури
|
56 |
Зміст емоційно-соціального розвитку дітей раннього віку |
06.04 |
консультація |
Директор |
57 |
Праця розвиває, виховує, навчає |
07.04 |
консультація |
Інст-р фізкультури
|
58 |
Створення предметно-розвивального середовища в групах раннього віку |
09.04 |
консультація |
Вихов.-методист |
59 |
Гігієна іграшок |
05.04 |
поради |
Медична сестра |
60 |
Праця розвиває, виховує, навчає |
21.04 |
консультація |
Інст-р фізкультури |
61 |
Створюємо родиною музично-творчі казки |
15.04 |
поради |
Музичний керівник |
62 |
Як правильно розвивати дитину |
22.04 |
лекторій |
Практичний психолог |
63 |
Як подолати батьківські страхи перед ДНЗ |
20.04 |
поради |
Вихов.-методист |
64 |
Як подолати дитячі істерики |
29.04 |
рекомендації |
Практичний психолог |
65 |
Художньо-естетичний розвиток раннього дітей віку |
07.05 |
бесіда |
Директор |
66 |
Проблеми фізичного розвитку дітей раннього віку |
04.05 |
консультація |
Вихов.-методист |
67 |
Як уберегти дитину від застуди |
17.05 |
поради |
Медична сестра |
68 |
Ранній розвиток здібностей дітей |
13.05 |
рекомендації |
Практичний психолог |
69 |
Музичні ігри для дітей |
20.05 |
порада |
Музичний керівник |
70 |
Оздоровчі хвилинки з дітьми раннього віку |
19.05 |
перегляд |
Інст-р фізкультури |
71 |
Емоційний розвиток найменших |
27.05 |
консультація |
Практичний психолог |
72 |
Організація літнього оздоровлення дітей |
31.05 |
поради |
Медична сестра
|